březen 10, 2015 · KNOW!HOW Factory podnikání

Vytahujeme hřebíčky z podnikatelských rakví

Takto nepřežijete. Vymřete po meči. Až na smrtelné posteli se rozhlédnete po lidech, kteří vám zbyli. Uvědomíte si, že ani netušíte, co tady dělají. Osudná hodinka vašeho byznysu se blíží. A nebo taky ne. Co vede dnešní podnikatele na pokraj smrti?

Zaměření na konkurenci

„Držíme krok s konkurencí. Už máme taky facebook a hned jsme tam dali nabídku našich produktů.“

Ať jdeme do IT firmy, pekařství či nadnárodní korporace, stále vidíme totéž. Chaos, zmatek, nepochopení trhu, boj o vlastní píseček, který neexistuje. To vše zasypané horou nových nápadů a reakcemi na konkurenci. Když něco dělá konkurenční firma, musíme udělat totéž. To, že činnost nedává smysl ani jednomu, nikomu nevadí.

Facebookové profily pak zejí prázdnotou, na firemním blogu se osaměle krčí příspěvek z února 2011. V kontaktech na webu vykukuje nekvalitní fotka kanceláří v kontrastu s umělými úsměvy korporátních modelů.

Z funkční konkurence nezkopírujete všechny díly do skládačky, aby vám to fungovalo také — a z nefunkční konkurence nemá význam kopírovat. Zkuste se raději zaměřit na vlastní byznys.

Nesmyslná paranoia

„Know how? To nikomu neřeknu! Ještě to pak budou dělat všichni jako my...“

Při tréninku ve firmách se nám podnikatelé ostýchají prozradit své know how. Majitelé a manažeři trpí strachem, že jim ho někdo vezme a oni přijdou o všechno. Bojí se, že konkurence číhá za dveřmi, jen aby ukradla postupy, nastavení procesů a obchodní informace.

V panické hrůze si však podnikatelé neuvědomují mnohem větší problém. Že své know how nepředávají ani vlastním lidem. A když už některý jednotlivec najde cestu, jak úspěšně obchodovat, jak správně komunikovat s klientem, nikomu nic neprozradí. Proč by to dělal?

Ujistěte se, že vaši zaměstnanci mají přístup k veškerému firemnímu know how. To vás donutí zajistit sdílení know how, které tak zůstane ve firmě i po odchodu zaměstnanců.

Nesprávné priority managementu

„Zaměstnanci jsou neschopní.“

Manažeři ve firmách vedou lidi. Pracují s nimi a směřují je. Kam? Když mluvíme s manažery, často se ptají: „Proč by někdo chtěl něco zlepšovat? Hlavně, že to funguje.“

Pokud manažeři pochopí svou práci, uchrání se před dalším smrtelným hřebíčkem. Jsou tu od toho, aby firmu chránili před průšvihy a zároveň maximalizovali efektivitu a zisk při zachování strategie a priorit firmy. Velká část práce manažera je dosahování výsledků skrze lidi, rozvíjení jejich talentů a správné skládání týmů. Manažer odstraňuje překážky, které brání lidem pracovat dobře.

Už jen myšlenkové přenastavení managementu začne léčit smrtelné křeče firmy. Při problémech se zaměstnanci začněte s analýzou u sebe.

Nedostatečná interní komunikace

„Tady levá ruka neví, co dělá pravá!“

Firmy se snaží komunikovat směrem ven. Marketing, PR a propagace. Oblíbená hesla, která se pravidelně ozývají na bezcílných poradách. Málokdo řeší PR a marketing dovnitř firmy.

Umět vytvořit a předat vizi, know how a nadšení do práce spolupracovníkům a zaměstnancům. Umět poznat a odstraňovat překážky. Často stačí jen vyslechnout vlastní lidi a porozumět tomu, co chtějí a jaké vidí příležitosti ke zlepšení. Budete příjemně překvapeni.

Dejte dostatečný prostor svým lidem dělat dobře svoji práci.

Posedlost hledáním ideálního obchodníka

„Hledáme skvělého obchodníka. Víte o někom?“

Jaký je ideální obchodník v představách podnikatelů? Bude pracovat za provize bez fixu, s vlastním autem a vybavením. Bude dělat polovinu nynějšího obratu firmy do dvou měsíců, s ostatními bude sdílet know how, povede obchodní tým, bude všem příkladem a bude propagovat značku firmy.

Takových je na světě málo. A mají se královsky. Každý týden jim chodí nabídky na spolupráci od stávajících klientů a užívají si bonusů v podobě proplacených dovolených u moře. Ti na pracovní inzeráty neodpovídají, mění práci pouze v případě, když je někdo osloví s nabídkou, která se neodmítá.

Obchod už dělá nejen kravaťák v oktávce. Dnes prodává každý, kdo pro firmu pracuje. Uvažujte o tom. Pokud všichni zaměstnanci porozumí tomu, proč chtějí přijít příští ráno do práce, budou to umět přirozeně prodávat i vašim zákazníkům.

Předejte poradu zaměstnancům

Všimli jste si, v čem je skutečný problém? Je to komunikace. Lidé spolu nechtějí či neumí mluvit, mají potíže vyjádřit své pocity nebo k tomu nedostanou prostor. Nikdo se jich neptá, nikoho to nezajímá. Dostanou pár direktivních úkolů a „nesmyslných“ příkazů a hurá zpátky k počítači (nebo jinému stroji).

„Témata na poradách se opakují, ale neřeší.“

Zlatý důl a poklad leží firmám přímo před nosem. A přesto není snadno vidět. Majitelé, ředitelé a manažeři totiž potřebují probrat něco mnohem podstatnějšího než krádež toaletního papíru minulý týden.

Představte si, že vedení firmy na poradě neřekne vůbec nic.

Budou mluvit zaměstnanci, které budete moderovat, nikoli manipulovat. Pro firmu je reálným posunem vyřešit (skutečně vyřešit!) jeden problém za tři hodiny. Máme vyzkoušeno, že za 3 hodiny umím vyřešit 12 problémů. Zkuste si ve firmě udělat vlastní KNOW!HOW factory.

A pokud s tím budete chtít pomoct, ozvěte se.

Jaromír Dvořáček
Charlie Greenberg

↑ na začátek stránky